10. Sınıf Türk Dili ve Edebiyatı 9. Ünite Gezi Yazısı

admin
0
10. Sınıf Türk Dili ve Edebiyatı 9. Ünite Gezi Yazısı

BU ÜNİTEYİ PDF OLARAK İNDİR

GEZİ YAZISI NEDİR?

Gezilip görülen yerlerin, oradaki gelenek ve göreneklerin doğal ve tarihi güzelliklerinin, insan yaşantılarının sanatsal bir anlatımla kaleme alındığı eserleri gezi yazısı denir.

Özellikleri:

·       Gezi yazıları, hayal ürünü yazılar değil gerçek yazılardır.

·       Gezi yazılarında gezip görülen yerle ilgili ilginç ayrıntılar seçilir.

·       Gezi yazılarında amaç, okuru bilgilendirmek, onda gezip görme isteği uyandırmaktır.

·       Gezi yazılarında gezip görülen kentler, yaşayışlar, gelenek ve görenekler, tarihi ve turistik yerler, doğal güzellikler ilginç ve etkileyici bir dil ve üslupla dile getirilir.

·       Tarih, coğrafya, folklor, toplum bilim ve edebiyat için önemli birer kaynak niteliğindedirler.

·       Gezi yazılarında öğretici aydınlatıcı bilgiler yer aldığından gezi yazıları, okuyucular için birer rehber niteliğindedir.

·       Gezi yazıları toplumlar arası kültür alışverişini beraberinde getirdiğinden toplumları her açıdan tanıtan yazılardır.

·       Gezi yazılarında öyküleyici, açıklayıcı ve betimleyici anlatım biçimi kullanılır. Yer yer karşılaştırma, örnekleme ve tanık göstermeden de yararlanılır. Özellikle okuyucunun daha iyi anlaması için anlatılan yer diğer yerlerle karşılaştırılır.

·       Gezi yazılarında anlatılacak yer yazarın dikkati ile anlatılır. Yazar, birçok önemli şeyle karşılaşsa bile ancak gördüğü yerleri anlatır. Aynı yeri yazan iki kişinin yazısının farklı olması da bununla ilgilidir.

·       Kişisel dikkat ve gözlem çok önemlidir.

·       Gezi yazılarında daha çok birinci kişinin (ben) ağzından anlatım söz konusudur.

·       Gezi yazıları bir plan dâhilinde yazılır. Genellikle gezinin başladığı gün ile bittiği tarihe doğru bir kronoloji dikkate alınarak oluşturulur.

·       Gezi yazılarında sade bir o kadar da edebi dil kullanılmalıdır. 

·       Gezi yazıları, belgesel bilgiler içerdiğinden gezi yazılarında yazarlar yalnızca gözlemlerine yer vermeli, farklı bilgiler aktarmamalıdır.

·       Gezi yazıları mensur (düzyazı) şekilde kaleme alınır. Çok az da olsa manzum olarak kaleme alınanlar da vardır.

·       Gezi yazılarında anlatım fotoğraflarla desteklenmelidir.

·       Anlatılanların daha önce anlatılmadığına dikkat edilmeli; anlatılmışsa da bunların farklı ve özgün yönleri ön plana çıkarılmalıdır.

·       Gezi yazılarının bir kısmı doğrudan; bazıları da mektup, günlük, röportaj türlerine ait tekniklerle kaleme alınır. Bu tekniklerle yazıldığında bile yazar "gözlem" gücünü ön plana çıkarır.

·       Gezi esnasında yazar, birçok yer görüp birçok kişiyle tanışır. Bunları sonradan hatırlaması güç olacağı için gezi esnasında kısa kısa notlar alır.

·       Başarılı bir gezi yazısında okuyucu yazıyı okurken kendisini yazarla geziye çıkmış hissetmelidir. 

 

Türk Edebiyatında Gezi Yazısı 

Türk edebiyatında gezi yazısı türünün ilk örnekleri özellikle keşif, ticaret, savaş gibi nedenlerle değişik yerlere gitmek zorunda kalan insanlar tarafından oluşturulmuş eserlerdir. Türk edebiyatında Gıyaseddin Nakkaş’ın yazdığı “Acaib’ül Letaif ve Ali Ekber Hatai tarafından yazılan “Hıtâînâme” seyahatname örneği olarak görülür. 

Divan Edebiyatında Gezi Yazısı (Seyahatname) 

·       Divan edebiyatında gezi türünde yazılan eserlere “seyahatname” denmekteydi.

·       İlk gezi yazısı örneği ise 16. yüzyılda Seydi Ali Reis tarafından yazılan “Miratü’l Memalik” adlı eserdir.

·       Evliya Çelebi tarafından 17. yüzyılda yazılan ve Dünyaca meşhur bir gezi yazısı olan “Seyahatname” ise bu türün en kapsamlı eseridir.

·       Ayrıca Piri Reis tarafında yazılan “Bahriye” adlı eser hem coğrafya hem de gezi yazısına örnek oluşturur. Bu eser Akdeniz seyahatnamesi olarak adlandırılmıştır. 

BATI ETKİSİNDE GELİŞEN TÜRK EDEBİYATINDA GEZİ YAZISI 

Tanzimat Dönemi’nde Gezi Yazısı

Bu dönemde yeni yeni gelişmeye başlayan bu türün Batılı ilk örnekleri verilmeye çalışılmıştır.

Ahmet Mithat Efendi: Avrupa’da Bir Cevelan

Direktör Ali Bey: Seyahat Jurnali 

Servetifünun Dönemi’nde Gezi Yazısı

Bu dönem özellikle yönünü tamamen Batı’ya çevirmesi açısından önemli değişikliklerin yaşandığı ve Divan edebiyatı anlayışının izlerinin ortadan kaldırılmaya çalışıldığı bir dönemdir. 

Cenap Şahabettin: Afâk-ı Irak, Avrupa Mektupları, Hac Yolunda 

Fecr-i Ati Dönemi’nde Gezi Yazısı

Bu dönem sürekliliği olmayan ve kısa zamanda kapanan bir dönemdir.

Ahmet Haşim: Frankfurt 

Milli Edebiyat Dönemi’nde Gezi Yazısı 

Milli Edebiyat Dönemi ile birlikte dilde millileşme ve Anadolu’ya yönelişle birlikte yazarlar yönünü Anadolu ve Anadolu insanına çevirmiştir. Bu dönemdeki gezi yazıları da bu açıdan son derece önemlidir. 

Reşat Nuri Güntekin: Anadolu Notları, Tuna’dan Batıya

Bedri Rahmi Eyüboğlu: Canım Anadolu 

Cumhuriyet Dönemi Türk Edebiyatında Gezi Yazısı

Bu dönemde diğer türlerde olduğu gibi hem içerik açısından önemli eserler kaleme alınmış hem de gezi türündeki eserlerin sayısında çok hızlı bir artış yaşanmıştır. 

Falih Rıfkı Atay: Denizaşırı, Taymis Kıyıları, Bizim Akdeniz, Tuna Kıyıları, Hind, Yolcu Defteri, Gezerek Gördüklerim

Saik Sabri Duran: İstanbul’dan Londra’ya Şileple Yolculuk, Akdeniz’de Bir Yaz Gezintisi

Şükufe Nihal: Finlandiya

Sadri Ertem: Bir Vagon Penceresinden, Ankara-Bükreş

Hikmet Birand: Anadolu Manzaraları

Burhan Arpad: Gezi Günlüğü, Avusturya Günlüğü


BU ÜNİTEYİ PDF OLARAK İNDİR





Yorum Gönder

0Yorumlar
Yorum Gönder (0)