10. Sınıf Türk Dili ve Edebiyatı 5. Ünite Roman

admin
0
10. Sınıf Türk Dili ve Edebiyatı 5. Ünite Roman

BU ÜNİTEYİ PDF OLARAK İNDİR

ROMAN NEDİR?

Olmuş ya da olması mümkün olayları kişi, yer, zaman bağlamında anlatan, hikâyeye göre daha uzun, anlatmaya dayalı edebi bir türdür.

Özellikleri:

·       Roman olay örgüsü, kişiler, yer ve zaman ögelerinden oluşur.

·       Öyküden farklı olarak romanlarda bu öğeler daha ayrıntılı daha kapsamlı bir biçimde ele alınır. 

·       Romanda, kahraman, mekân ve olaylar daha çok ve çeşitlidir. 

·       Romanlarda birden çok anlatıcı ve bakış açısı görülebilir. 

·       Romanlarda betimlemelerin yanı sıra ruhsal çözümlemelere de sıkça yer verilir. 

·       Romanda betimlemelere ve psikolojik tahlillere öyküden daha geniş yer verilir. 

·       Romanda olaylar, roman kahramanlarının karakter özellik­lerinden doğar. 

·       Romanların olay örgüleri olaylar arasındaki neden-sonuç ilişkilerinden doğar. 

·       Romanlar işlediği konulara göre; sosyal roman, serüven (macera) romanı, tarihi roman, egzotik roman, psikolojik roman (tahlil romanı), polisiye, biyografik ve otobiyografik roman gibi türlere ayrılır.

 

Romanın Yapı Unsurları:
a) Olay Örgüsü: Romanların merkezinde bir olay yer almaktadır. Aslında tek bir olay etrafında birbirine bağlanan birçok olay örgüsü bulunmaktadır ve bu olay örgülerinin tamamı da merkezdeki olayı desteklemektedir. Olay örgüleri arasında da neden-sonuç ilişkisi altında bir bütünlük mevcuttur.

b) Kişi: Anlatılan olaylar belirli kişiler tarafından gerçekleştirilir ve olaylar sırasında her kahramanın belli bir rolü bulunmaktadır. Roman kişileri kadro olarak eserde oldukça zengin bir şekilde yer almaktadır. Ayrıca eserde yer alan kahramanlar ayrıntılı bir şekilde  tanıtılmakta ve betimlenmektedir. Kişiler karşımıza iki şekilde çıkmaktadır: Tip ve Karakter.

Tip: Başka kişilerde de bulunan ortak özellikleri üstünde barındıran, temsil ettiği grubun niteliğini belirgin bir şekilde yansıtan roman kahramanı tiptir. Tip olan kişinin vurgulanan yani temsil ettiği özellik güçlü bir şekilde okuyucuya hissettirilir. Örneğin; Felatun Bey ile Rakım Efendi romanındaki "Felatun Bey" Batı taklitçiliği ve alafrangalığı ile olumsuz tipe, "Rakım Efendi" ise, dürüstlüğü ve çalışkanlığı ile olumlu tipe örnek olarak verilebilir. Çalıkuşu’ndaki “Feride" ise, ideal bir öğretmen ve genç kız tipidir.

Karakter: Tip özelliği göstermeyip kahramanın kendine özgü davranışları ile başka özellikteki kişilerden ayrılan, çok yönlü davranış gösteren roman kişisidir. Olayların durumuna göre karakterin davranışlarında da değişiklikler gözlenir ve davranışlarını önceden tahmin etmek mümkün olmamaktadır. 


Tip ve Karakter Arasındaki Fark Nedir?

·       Tip belli bir zümreyi temsil ederken karakter kendine özgü özellikleriyle ön plana çıkar. Yani tip genel, karakter özeldir denilebilir. 

·       Tip genel olduğundan farklı eserlerde de karşımıza çıkabilir fakat karakter özel olduğundan başka eserlerde karşımıza çıkma olasılığı yoktur. 

·       Tip tek yönlüyken karakter çok yönlüdür. 


c) Zaman: Her olayın mutlaka bir gerçekleşme zamanı vardır. Bu nedenle eserde zaman kavramları sıklıkla kullanılabilmektedir. Eserlerde genellikle “-di’li geçmiş zaman” kipi anlatım tercih edilir. Eserde zaman kronolojik bir sırayla verilebileceği gibi geçmişe-geleceğe gidiş şeklinde de aktarılabilmektedir.

d) Mekân (Yer): Anlatılan olayların meydana geldiği yer de yapı unsurlarındandır. Eserde gerçekleşen olaylarla bağlantılı bir şekilde uygun bir mekân yazar tarafından kurgulanır. Bu türde mekân tahlilleri de önemli bir yer tutarken aktarılan olayların yapısına göre mekân tasviri yani betimlemesi de ön plana çıkmaktadır.

 

Romanda Anlatıcı ve Bakış Açıları: 

Olay anlatan edebi metinlerin önemli unsurlarından biri de anlatıcıdır. Eserin yazarı ve anlatıcısı aynı değildir. Yazar eserini oluştururken farklı bir anlatıcı kurgulamaktadır. Romanda anlatıcı bakış açıları şu şekildedir:

1. Kahraman Bakış Açısı: Olayın merkezinde yer alan kişi ağzından yaşananların bizzat anlatılmasıdır. Birinci tekil şahıs ekiyle ben tarzı bir anlatım kullanılır.

2. Gözlemci (Müşahit)Bakış Açısı: Gözlemci kişinin (o) bakış açısıyla yapılan anlatımda anlatıcı, gördüklerini anlatan bir şahit konumundadır. Bu anlatıcı, anlatıdaki kişilerin aklından geçenleri ve düşüncelerini bilmez, nesnel bir tavır takınır. Olan bitenler okuyucuya kamera sessizliğiyle aktarılır.

3. İlahi (Tanrısal-Hâkim) Bakış Açısı: Tanrısal bakış açısına sahip anlatıcı gözlemci gibi olayları görür ve izler ancak olayın merkezindeki kişilerin iç dünyasına, duygularına, düşüncelerine de hâkim bir şekilde okuyucuya aktarır.

 

TÜRK EDEBİYATI’NDA ROMAN TÜRÜ VE İLKLER

·       Tanzimat’a kadar Türk toplumunda romanın yerini destanlar, efsaneler, mesneviler ve halk hikâyeleriyle masallar tutmuştur. Türk edebiyatında roman türündeki ilk örnekler Tanzimat Dönemi’nde verilmeye başlamıştır. (19.yy) Roman türü önce Batı edebiyatından çevirilerle edebiyatımıza girmiştir, daha sonra ilk yerli örnekler verilmiştir.

·       Roman Tanzimat Dönemi’nde iki koldan gelişmiştir: Ahmet Mithat Efendi’nin halk hikâyeciliği ile Batılı anlayışı birleştirmeyi amaçlayan kol ve Namık Kemal’le gelişen Batı tekniğini örnek alan daha sanatkâr bir anlayışın esas alındığı kol.

·       İlk çeviri roman: Yusuf Kâmil Paşa’nın Fenelon’dan çevirdiği Telemak 

·       İlk yerli roman: Şemsettin Sami’nin yazdığı Taaşşuk-ı Talât ve Fitnat 

·       İlk edebî roman: Namık Kemal’in yazdığı İntibah 

·       İlk tarihî roman: Namık Kemal’in yazdığı Cezmi 

·       İlk köy romanı: Nabizade Nazım’ın yazdığı Karabibik 

·       Romantizmden realizme geçişin ilk örneği: Sami Paşazade Sezai’nin yazdığı Sergüzeşt 

·       İlk realist roman: Recaizade Mahmut Ekrem’in yazdığı Araba Sevdası 

·       İlk psikolojik roman denemesi ve ilk tezli roman: Nabizade Nazım’ın yazdığı Zehra romanıdır. 

·       İlk polisiye roman: Ahmet Mithat Efendi-Esrâr-ı Cinayet 

·       İlk post-modern roman: Oğuz Atay-Tutunamayanlar 

Türk edebiyatında roman türündeki asıl büyük gelişmeler Servetifünun, Millî Edebiyat ve Cumhuriyet Dönemi Türk Edebiyatı’nda olmuştur. Servetifünun yazarı Halit Ziya Uşaklıgil Batılı roman tekniğine uygun olarak kaleme aldığı Mai ve Siyah, Aşk-ı Memnu gibi romanlarıyla ilk roman ustamız olmuştur.

 

TANZİMAT DÖNEMİ ROMANININ ÖZELLİKLERİ

·       Romantizm akımının etkisiyle sosyal sorunlar ele alınmıştır.

·       Günlük yaşam, yanlış ve mutsuz evlilikler, yanlış Batılılaşma (Doğu-Batı çatışması), kadın-erkek ilişkileri gibi konular ele alınmıştır.

·       Eserlerde eski-yeni geleneklere sahip aileler arasında çatışma görülür.

·       Romanlardaki kahramanlar tek yönlüdür ve “tip” özelliği gösterir.

·       Bu dönem romanının temel amacı halkı aydınlatmak ve eğitmektir.

·       Sanatçılar, eserlerinde kişiliklerini gizlemezler.

·       Sanatçılar kahramanlarını iyi ve kötü olarak ayırır ve iyilerin tarafını tutarlar.

·       Bu dönem romanlarında halkı eğitme amacı güdüldüğünden dil divan edebiyatına göre daha sadedir.

·       Tanzimat romanında olayların akışı kesilerek bilgi verilmiştir.

·       Romanlar teknik açıdan kusurludur.

·       Romanlar genellikle iyilerin ödüllendirilmesi, kötülerin cezalandırılması şeklinde sona erer. 

Tanzimat Döneminde Roman Türünde Verilen İlkler 

·       İlk çeviri roman: Telemak – Fenelon – Yusuf Kamil Paşa

·       İlk yerli roman: Taaşşuk-ı Talat ve Fıtnat – Şemsettin Sami

·       İlk edebi roman: İntibah – Namık Kemal

·       İlk tarihi roman: Cezmi – Namık Kemal

·       İlk köy romanı – Karabibik – Nabizade Nazım

·       İlk tezli roman – Zehra – Nabizade Nazım

·       İlk realist roman – Araba Sevdası – Recaizade Mahmut Ekrem 

 

SERVETİFÜNUN ROMANININ ÖZELLİKLERİ

·       Şiirde görülen karamsar bakış açısı romanda da görülür ve romanlar kötü sonla biter.

·       Toplumsal konulara yer vermemiş, bireysel konulara yönelmişlerdir.

·       Teknik açıdan Tanzimat romanında görülen aksaklıklar giderilmiştir.

·       Bu dönem romanlarında realizm akımı kullanılmıştır.

·       Mekân olarak İstanbul seçilmiş, eserlerde son derece ağır bir dil kullanılmıştır.

·       Kahramanlarını aydın kesimlerden özellikle lüks konaklardan seçmişlerdir.

·       Romanın akışına müdahale etmemiş, kahramanları ele alış açısından tarafsız davranmışlardır.

·       “Sanat, sanat içindir.” anlayışına uygun eserler kaleme almışlardır.

·       Gerçeğe uygun çevre betimlemeleri yapmışlardır.

·       Olayları, kişileri psikolojik yönleriyle objektif bir şekilde ele almışlardır. 

Servetifünun Dönemi’nin Önemli Romanları

·       Mai ve Siyah – Halit Ziya Uşaklıgil

·       (Batılı Anlamda İlk Modern Roman)

·       Aşk-ı Memnu – Halit Ziya Uşaklıgil

·       Kırık Hayatlar – Halit Ziya Uşaklıgil

·       Eylül – Mehmet Rauf

·       (İlk psikolojik roman)

·       Bir Aşkın Tarihi – Mehmet Rauf

·       Ferdâ-yı Gâram – Mehmet Rauf

·       Nadide – Hüseyin Cahit Yalçın

·       Hayal İçinde – Hüseyin Cahit Yalçın

·       Gönül Hanım – Ahmet Hikmet Müftüoğlu

·       Salon Köşelerinde – Safveti Ziya 

 

MİLLİ EDEBİYAT DÖNEMİ ROMANININ ÖZELLİKLERİ

·       Romanlarda daha çok vatan, millet, bağımsızlık, Anadolu ve insanı, Milli Mücadele gibi konular ele alınmıştır.

·       Realist bir anlayışla kurtuluş mücadelesi tüm gerçekliğiyle ele alınmıştır.

·       Bu dönem romancılarından çoğu Kurtuluş Savaşı’na bizzat katılmışlardır.

·       Servetifünun anlayışının tersine toplumsal konular işlenmiş halkın konuştuğu dil edebiyat dili olmuştur.

·       Eserlerde İstanbul Türkçesi esas alınmıştır.

·       Romanlarda mekân İstanbul dışına çıkılmış, Anadolu kasabaları romanda kendine yer edinmeye başlamıştır.

·       Bu dönem romanlarında realist bakış açısının etkisiyle gözleme son derece önem vermişlerdir.

·       Realizm ve natüralizm akımlarından etkilemişlerdir. 

Milli Edebiyat Dönemi’nin Önemli Romancıları 

·       Yakup Kadri Karaosmanoğlu

·       Halide Edip Adıvar

·       Refik Halit Karay

·       Reşat Nuri Güntekin

·       Memduh Şevket Esendal

·       Abdülhak Şinasi Hisar

·       Ercüment Ekrem Talu

·       Osman Cemal Kaygılı

·       Peyami Safa

·       Mahmut Yesari 


BU ÜNİTEYİ PDF OLARAK İNDİR




Yorum Gönder

0Yorumlar
Yorum Gönder (0)