TANZİMAT EDEBİYATI: (1860-1896) ÖZELLİKLERİ VE SANATÇILARI

admin
0
TANZİMAT EDEBİYATI: (1860-1896)

        TANZİMAT EDEBİYATI: (1860-1896)

  • 1839’da Tanzimat Fermanı ilan edilerek Batılılaşma ve yenileşme hareketinde önemli bir aşamaya gelinmiştir.
  • Osmanlının bu son dönemindeki hareketlilik edebiyata da yansımıştır.
  • Edebiyatımız, 1860’da “Tercüman-ı Ahval” gazetesinin yayınlanmasıyla yeni bir adım atmış ve “Tanzimat Dönemi Türk Edebiyatı” başlamıştır.
  • Bu dönem sanatçıları, edebiyatın amacının “halkı eğitmek” olduğu noktasında birleşirler.
  • Bu anlayışla sade bir dile doğru geçilmesi gerektiğini düşünmüşlerdir.
  • Divan edebiyatına karşı eleştiriler başlamıştır.
  • Eski edebiyatımızın şairleri hayali bir sevgili uğruna ölürken; Tanzimat sanatçılarının hayata bakış açıları değişmiş, inanılan fikirler uğrunda ölünebileceğini söylemişlerdir.
  • Halk edebiyatına dönülmesi gerektiğini dillendirenler olmuştur.
  • Özellikle öğrenim için Fransa’ya gönderilen ve batı kültürüyle tanışan aydınlar yenilik arayışlarına girmişlerdir.
  • Bu dönemde yapılan tartışmalar, “doğu-batı / eski-yeni” mücadeleleri çerçevesinde gelişmiştir.
  • Divan edebiyatı için yıkıcı; Batı etkisinde gelişen Türk edebiyatı için yapıcı bir dönem olmuştur.

  Tanzimat edebiyatı 3 dönemde incelenebilir:

    A) HAZIRLIK DÖNEMİ: (1839-1860)

  • Sanatçıların Batı edebiyatı ile karşılaştığı 1860’dan önceki dönemdir.
  • Bu dönemde Şinasi, Fransızca’dan yaptığı çevirileri Tercüme-i Manzume adlı eserde toplamıştır.
  • Yusuf Kamil Paşa, Fenelon’dan Telemak adlı romanı çevirmiştir.
  • Takvim-i Vakayi ve Ceride-i Havadis gazeteleri yayına başlamıştır.
  • Şinasi, Şair Evlenmesi adlı tiyatro eserini yazmıştır.

   Tanzimat edebiyatı hazırlık dönemi sanatçıları:

  • Yusuf Kamil Paşa
  • Sadullah Paşa
  • Akif Paşa
  • Ethem Pertev Paşa

 

 

    B) TANZİMAT EDEBİYATI BİRİNCİ DÖNEM ÖZELLİKLERİ:       (1860-1876)

  • Fransız edebiyatı örnek alınmıştır.
  • Roman, hikâye, eleştiri, tiyatro, makale, anı gibi türler ilk defa edebiyatımıza girmiş, batılı anlamdaki ilk örnekleri bu dönemde ortaya konmuştur.
  • Vatan, millet, devlet, özgürlük, hak, adalet, eşitlik gibi konular ilk defa işlenmeye başlanmıştır.
  • Sanatçılar, eleştirmelerine rağmen divan edebiyatının etkisinden kurtulamamışlardır.
  • Tanzimat edebiyatı birinci dönemde “toplum için sanat” anlayışı hâkim olmuştur.
  • Sanatçılar edebiyatı, fikirlerini aktarmak için bir araç olarak görürler.
  • Halkı aydınlatmak için eserler verilmiştir.
  • Şiirde estetik güzellik değil; içerik ön plana çıkmıştır.
  • Eski nazım şekilleriyle yeni kavram ve duyguları işlemişlerdir.
  • Konuşma diline geçiş hedefi gerçekleşmemiştir.
  • Klasisizm ve romantizm akımının etkileri görülür.
  • Noktalama işaretleri ilk defa bu dönemde kullanılmıştır.
  • Bu dönem sanatçıları, edebiyatın yanında siyasetle de ilgilenmiştir.
  • Düzyazı ilk kez bu dönemde şiirin önüne geçmiştir.
  • Bu döneme “Şinasi-Ziya Paşa-Namık Kemal okulu” da denir.
  • Klasizm > Şinasi, Ahmet Vefik Paşa, Yusuf Kamil Paşa
  • Romantizm > Namık Kemal, Ahmet Mithat, Şemsettin Sami

   Tanzimat edebiyatı birinci dönem sanatçıları:

  • İbrahim Şinasi
  • Namık Kemal
  • Ziya Paşa
  • Ahmet Mithat Efendi
  • Ahmet Vefik Paşa
  • Şemsettin Sami
  • Ali Suavi
  • Direktör Ali Bey

 

    C) TANZİMAT EDEBİYATI İKİNCİ DÖNEM ÖZELLİKLERİ:     (1876-1896)

  • Sanatçılar, baskıcı yönetim nedeniyle bireysel konulara yönelmişlerdir.
  • Karamsarlık hâkimdir.
  • Gazetenin etkisi bu dönemde azalmıştır.
  • Dilde sadeleşme çalışmaları terkedilmiş, eski dile dönülmüştür.
  • Birinci dönem sanatçılarına göre süslü ve sanatlı bir dil kullanılmıştır.
  • Batı edebiyatı nazım şekilleri kullanılmaya başlanmıştır.
  • Hece ile bazı denemeler yapılmış olmasına rağmen aruzun hâkimiyeti devam etmiştir.
  • Birinci döneme göre eserlerde teknik bakımdan gelişme vardır.
  • Bu dönemde “güzel olan her şey” şiirin konusu olmuştur. Konular genişlemiştir.
  • Tanzimat edebiyatı ikinci dönemde ise “sanat için sanat” anlayışı hâkim olmuştur.
  • Romantizm yanında natüralizm ve realizm etkili olmaya başlamıştır.
  • Şiirde romantizmin etkileri görülür.
  • Şiirlerde ölüm, yokluk, hiçlik, melenkoli gibi konular işlenmiştir.
  • Romanlarda gözleme yer verilmiştir. Ayrıca sebep-sonuç ilişkisi üzerinde durulmuştur.
  • İstanbul’un dışına çıkılmamıştır. (Karabibik romanı hariç)
  • Bu döneme “Ekrem-Hamit-Sezai okulu” da denir.
  • Romantizm > Abdülhak Hamit Tarhan  
  • Realizm > Recaizade Mahmut Ekrem, Samipaşazade Sezai
  • Natüralizm > Nabizade Nazım

   Tanzimat edebiyatı ikinci dönem sanatçıları:

  • Recaizade Mahmut Ekrem
  • Abdülhak Hamit Tarhan
  • Nabizade Nazım
  • Samipaşazade Sezai
  • Muallim Naci


tanzimat edb

tanzimat edb




Yorum Gönder

0Yorumlar
Yorum Gönder (0)