Milli Edebiyatın Oluşumu, Ortaya Çıkışı, Genel Özellikleri ve Sanatçıları

admin
0
Milli Edebiyatın Oluşumu ve Ortaya Çıkışı

    Milli Edebiyatın Oluşumu ve Ortaya Çıkışı

     Milli edebiyat dönemi anlayışının ortaya çıkmaya başladığı tarihlerde ülke savaşlarla boğuşmaktaydı ve halk olağanüstü bir psikolojik ortamın etkisindeydi. Toplumun imparatorluktan millete geçiş sürecinde zihinsel değişimi de başlamış bulunmaktaydı. Edebiyat ise, artık böylesi bir dönemde bireyin aşk ve tabiat karşısındaki terennümlerini ya da batılılaşmanın zaruretleri gibi halka çeşitli mesajlar vererek toplumun beklentilerinden uzak kalamazdı. Halkın “millet olma” şuurunun başlamasına zemin hazırlayan ve dönemin psikolojik çöküntüsüne bir nebze ilaç olmaya çalışan Milli edebiyat anlayışı böylesi bir ortamda vücut bulmuştur. Milli Edebiyat hareketi önce fikir ve sanat adamlarının çalışmalarıyla ortaya çıkmış, sonradan İttihat ve Terakki’nin başlattığı faaliyetler ile siyasi alanda etkili olmuştur.

     Zamanın aydınları, milliyetçiliği de bünyesinde toplayan Türkçülük görüşünü tek çıkar yol olarak görmeye başladılar. Tanzimat döneminden II. Meşrutiyet yıllarına kadar milliyetçilik ve Türkçülük hareketi, çeşitli yazarlar tarafından yapılan çalışmalar ile bir hazırlık devresi yaşadı. Ahmet Vefik Paşa Şecere-i Türkî, Lehçe-i Osmânîile M. Celâleddin Paşa

     Eski ve Yeni Türkler adlı eseri ile, Ali Suavi siyasi faaliyetleri ile, Süleyman Paşa Sarf-ı Türkî ve Esmâ-i Türkiye adlı eserleri ile, Şemsettin Sami Kâmûs-ı Türkî ile, Mehmet Emin Yurdakul Türkçe Şiirler ve benzeri yayınları ile, Necib Âsim Türk dili hakkındaki eserleriyle, Veled Çelebi millî nitelikli çalışmalarıyla Ahmet Hikmet Gönül Hanım, Çağlayanlar gibi eserleriyle bu edebiyatın hazırlık döneminde emeği geçen aydınlar olarak kabul edilirler.

 

       Milli Edebiyatın Genel Özellikleri

  • Türkçülük hareketi bu dönemde hızlanmış ve Milli Edebiyat adı ilk kez Genç Kalemler dergisinde kullanılmıştır.
  • Bu dönemde birçok dergi yayımlanmıştır. (Genç Kalemler, Türk Derneği, Türk Yurdu, Dergâh…)
  • Batı taklitçiliğinden kaçınma, milli konulara yönelme, halk edebiyatını örnek alma amaçlanmıştır.
  • Halk edebiyatı nazım şekilleri kullanılmıştır.
  • Şiirde aruz bırakılıp heceyle kullanılmıştır.
  • Türk kültürü ve tarihi, zengin bir hazine olarak görülmüştür.
  • Dil birliği, ulus-devlet anlayışının temeli olarak görülmüştür.
  • Sade dil savunulmuştur.
  • Tiyatro eserleri teknik bakımdan zayıftır ama dil ve üslup bakımından güçlüdür.
  • Toplum için sanat anlayışı benimsenmiştir.
  • Halkın yaşamı ve sorunlarının yanı sıra, bireysel konularda da eserler yazılmıştır.
  • Tiyatroda canlanma görülür. Fakat etnik açıdan büyük gelişme gösterememiştir.
  • Eserler sade bir dille yazılmıştır.
  • Özel ve resmi tiyatrolar kurulmuştur. İbnürrefik Ahmet Nuri Sekizinci ve Musahipzade Celal tiyatroya katkı sağlamıştır.
  • Yergi-Mizah türünde sosyal ve siyasal şartlar dolayısıyla milliyetçi, tarihi konular işlenmiştir.

 

      Milli Edebiyat Dönemi Sanatçıları

  • Ömer SEYFETTİN (1884 – 1920)
  • Ziya GÖKALP (1876 – 1924)
  • Mehmet Emin YURDAKUL (1869 – 1944)
  • Ali Canip YÖNTEM (1887 – 1967)
  • Yakup Kadri KARAOSMANOĞLU (1889 – 1974)
  • Mehmet Fuad KÖPRÜLÜ (1890 – 1927)
  • Halide Edip ADIVAR (1884-1964)
  • Refik Halit KARAY (1888 – 1966)
  • Reşat Nuri GÜNTEKİN (1889 – 1956)
  • Falih Rıfkı ATAY (1884 – 1971)
  • İbnürrefik Ahmet Nuri SEKİZİNCİ (1874 – 1935)
  • Musahipzade CELAL (1870 – 1959)
  • Aka GÜNDÜZ (1886 – 1958)
  • Hamdullah Suphi TANRIÖVER (1885 – 1966)


Yorum Gönder

0Yorumlar
Yorum Gönder (0)