Milli Edebiyat Dönemi Şiirinin Özellikleri

admin
0
Milli Edebiyat Dönemi Şiirinin Özellikleri

     Milli Edebiyat Dönemi Şiirinin Özellikleri

  • Toplum için sanat anlayışını benimsemişlerdir.
  • Eserlerini halkın anlayabileceği bir dille yazmışlardır.
  • Şiirlerinde hece ölçüsünü kullanmışlardır.
  • Şiir dili olarak İstanbul Türkçesi esas alınmıştır.
  • Halk şiiri kaynak olarak benimsenmiş ve hece ölçüsü kullanılmıştır.
  • Milli kültür ve milli tarihle ilgili konular ele alınmıştır.
  • İmgelere az başvurulmuş, kullanılan imgelerin ise kolay anlaşılır olmasına dikkat edilmiştir.
  • “Türkçeye, Türk dil bilgisi hâkim olacaktır.” görüşü savunulmuştur.
  • Tam ve zengin uyağın yanında yarım uyak da kullanılmıştır.
  • Duygudan ziyade fikir ön plandadır.
  • Öğretici eserler yazmışlardır.
  • Ziya Gökalp, Mehmet Emin Yurdakul gibi şairlerin “sade dil ve hece ölçüsüyle” yazdıkları milliyetçi şiirlerin dışında 1911-1923 yılları arasında yaşayan şairler “saf (öz) şiir”ler (Ahmet Haşim, Yahya Kemal) ve manzum hikâyeler (Mehmet Akif) de yazmışlardır.

 

     Milli Edebiyat Döneminde Sade Dil ve Hece Ölçüsüyle Yazılmış Şiirin       Özellikleri

  • Sanatçılar, “Yeni Lisan” makalesinden hareketle eserlerini sade bir dille yazışlardır.
  • Hece ölçüsünü kullanmışlardır.
  • Halk edebiyatı geleneğinden faydalanılmıştır.
  • Hece ölçüsünün değişik kalıpları denenmiş, şiirde kafiye ve redif gibi ahenk unsurlarına önem verilmiştir.
  • Toplum için sanat anlayışını benimsemişlerdir.
  • Sanatçılar, eserlerinde didaktik bir tutum sergilemiştir.
  • Halkın ve ülkenin sorunlarını, sıkıntılarını dile getirmişlerdir.
  • Milliyetçilik ve Türkçülük akımını benimsemişlerdir.
  • Şiirlerde yalnız dörtlük değil, değişik dize kümeleri kullanıl­mış, Batı edebiyatı kaynaklı nazım şekillerinden yararlanılmıştır.
  • Bu şiir anlayışının en önemli temsilcileri Ziya Gökalp ve Mehmet Emin Yurdakul’dur. Bu sanatçılar dışında Ali Canip Yöntem de bu şiir anlayışıyla eserler vermiştir.

 

     Milli Edebiyat Döneminde Saf (Öz) Şiirin Özellikleri

  • İmge ve çağrışıma dayalı bir dil kullanılmıştır. Anlaşılmak için değil, duyulmak, hissedilmek için şiir yazmışlardır.
  • Estetik tavır öne çıkarılmış, didaktik tutumdan uzak durulmuştur. Biçim kaygısı güdülmüş, ahenge önem verilmiş.
  • Divan şiirinin biçimci yapısından etkilenmişler.
  • İçsel ve bireysel bir yaklaşımla evrensel insan tecrübesini dile getirirler.
  • Gizem, bireysellik, ruh, ölüm, masal yoğun olarak işlenir.
  • Bu şiir anlayışında şairin amacı, duygu ve hayallerini anlatmak, bilinçaltındaki düşüncelerini şiirde ifade etmektir.
  • Şiirde ahenk ve ritim önemsenmiş, şiirler aruz ölçüsüyle yazılmıştır.
  • Yahya Kemal ve Ahmet Haşim bu şiir anlayışının Milli Edebiyat Dönemindeki temsilcileridir.


Yorum Gönder

0Yorumlar
Yorum Gönder (0)